Predstavte si, že by ste sa viezli v aute za veľkým nákladiakom alebo autobusom - vzduch preráža ten pred vami a aerodynamika tak pracuje vo váš prospech. Keď však sedíte v aute a pred vami nie je nikto, všetka tá tiaha je na vás. A čím väčšie a ťažšie auto máte, tým viac musíte na jazdu vynaložiť. Dokonalejšia aerodynamika, teda nižší aerodynamický odpor vzduchu vozidla, znižuje nielen spotrebu paliva, ale aj uľahčuje jazdu.

Myslite na aerodynamiku
Nízky aerodynamický odpor sa mnohým spája len so športovými autami či formulami. No myslieť na ňu by ste mali aj v obyčajných sériových modeloch, rovno pri výbere auta. Je totiž rozdiel či s ním budete brázdiť diaľnice alebo lesné cesty a kopce. Pri diaľničnej jazde spotrebuje odpor vzduchu približne 60 percent výkonu motora. 

Veľkosť aerodynamického odporu sa označuje súčiniteľom cx (v niektorých krajinách cd), ktorého hodnota tak určuje kvalitu tvarov vozidla vzhľadom na obtekanie danej karosérie vzduchom, teda aerodynamické charakteristiky vozidla. Pri moderných automobiloch je táto hodnota okolo 0,3 - samozrejme sa zvyšuje pri SUV modeloch či crossoveroch. Efektivitu chodu automobilu a jazdných vlastností z pohľadu prúdenia vzduchu, teda aerodynamiky, najviac ovplyvňuje prítlak. Čím menší odpor vzduchu (a nižší koeficient cx), tým nižšia spotreba, ale tiež vyššia rýchlosť, akou môže auto (ľahšie) ísť. Potrebnú vyššiu prítlačnú silu prinášajú najrôznejšie prieduchy a lapače vzduchu napomáhajúce chladeniu pohonnej jednotky. Toto číslo ale neovplyvňuje len tvar vozidla, ale aj charakter povrchu karosérie a jednotlivých konštrukčných častí, napríklad podvozku vozidla. Na jeho ovplyvnenie, a zlepšenie hodnoty cx aj o niekoľko stotín, stačí napríklad zakrytovanie častí podvozku.



Ako (a čím) si môžeme aerodynamiku zhoršiť?

  • keď máte na streche auta napríklad strešný nosič. Horšie ako strešný nosič (v ktorom sú lyže), sú samotné lyže pripnuté na záhradke.
  • keď na streche máte držiak na bicykle alebo ste ich upevnili na ťažné zariadenie na kufri auta
  • pridanim ťažkého nákladu na karosériu auta 
  • otvoreným oknom v aute v rýchlostiach nad 60 km/h
  • veľkými spätnými zrkadielkami
  • nezakrytovaným podvozkom
  • prívesným vozíkom
  • zle nahustenými pneumatikami
  • primrznutým snehom na streche auta alebo na ďalších miestach
  • zlou jazdou

A len dodatok na záver - dobrá aerodynamika nie je len o úspore, ale aj o bezpečnosti.Predstavte si situáciu, keď ste ako auto (alebo ako bicykel) v súbežnom alebo v opačnom smere s veľkým a ťažším nákladným autom. Jeho rýchlou jazdou vzniká veľký podtlak. A ten by mohol s vaším menším alebo ľahším autom "zamávať".