Veľakrát žijeme v mylnom presvedčení, že nás sa mikrospánok za volantom netýka. Opak je pravdou, a to, že spánok počas dlhšej jazdy v aute môže dostihnúť aj tých najlepších vodičov. Únava šoféra ohrozuje nielen vodiča, ale aj celú posádku vozidla, ako aj ostatných účastníkov premávky.

Zvýšenie hlasitosti rádia a otvorenie okna už dávno nie sú efektívne metódy, ktoré túto situáciu dokážu vyriešiť. Práve preto je veľmi dôležité vedieť včas rozpoznať príznaky potenciálnej hrozby a správne konať. Nápovedou za volantom je vaše vlastné telo, ktoré vám začne dávať varovné signály:

  • Problém so sústredením sa, pocit ťažkých očných viečok, časté žmurkanie
  • Strácanie sa v nesúrodých myšlienkach
  • Problém spomenúť si na posledné prejdené kilometre, nevšímanie si dopravných značení
  • Zívanie, neustále trenie očí
  • Problém s udržaním hlavy, opieranie hlavy o sedadlovú opierku
  • Vychádzanie z jazdných pruhov, nedodržiavanie odstupu od ostatných vozidiel
  • Pocit podráždenosti a potreby odpočinku

Takáto jazda je sama o sebe veľmi nebezpečná. Unavený a nesústredený človek má spomalené reflexy a nedokáže pohotovo reagovať na situácie, ktoré sa na ceste odohrávajú. Aj v bdelom stave váš unavený mozog nezvláda kľúčové rozhodnutia, ktoré majú vo veľa prípadoch fatálne následky. 

Pred dlhou jazdou v aute je ideálna doba spánku 7 až 8 hodín. Je to najlepšie odporúčanie, ktoré vás dokáže vyvarovať pred ospalosťou za volantom a prípadným mikrospánkom. Nie vždy je to ale možné, a preto máme pre vás rady, ako predísť mikrospánku aj pri nedostatku kvalitného spánku.

1. Pospite si tesne pred jazdou – už 20 minútový spánok dokáže podľa výskumov zlepšiť koncentráciu, ostražitosť a náladu. 

2. Odpočinte si počas jazdy – ak počas jazdy zaznamenáte niektorý z varovných signálov spomenutých vyššie, najlepším riešením je zastaviť na bezpečnom mieste a pospať si. Krátkemu spánku sa kvalitou riešenia tejto situácie nevyrovná žiadna iná rada. Ideálne je prestávku zakončiť kávou – napríklad na čerpacej stanici.

3. Neponáhľajte sa – jazdu by ste mali prispôsobiť nielen vaším šoférskym schopnostiam, ale taktiež vášmu momentálnemu fyzickému stavu. Ak cítite, že niečo nie je v poriadku, uberte nohu z plynu a ideálne sa vyhnite diaľniciam. Nie nadarmo sa hovorí – pomaly ďalej zájdeš.

4. Nepite alkohol – samozrejme nielen pred samotnou jazdou, ale taktiež ideálne 24 hodín pred dlhým cestovaním v aute. Účinky alkoholu na organizmus sú v nepriamej forme badateľné aj po vyprchaní samotného alkoholu z tela. Človek sa cíti utlmený, nesústredený a podráždený, čo môže mať za následok zhoršenú schopnosť reagovať počas jazdy.

5. Striedajte sa – pri dlhých cestách autom je vždy dobré mať pri sebe druhého šoféra, ktorý je schopný prestriedať sa v prípade potreby.

6. Vyhnite sa šoférovaniu v čase od polnoci do 6:00 -  kvôli prednastavenému biorytmu je tento čas najrizikovejší pre ospalosť za volantom.

Netreba hlavne zabúdať na to, že bezpečnosť za volantom je prvoradá.