Nikto z nás si určite neničí svoje vlastné auto vedome. Chceme predsa, aby nám náš štvorkolesový tátoš slúžil čo najdlhšie a hlavne, aby sme do jeho opráv vrážali, čo najmenej peňazí. Čo ak, predsa robíme veci, ktoré nášmu autu škodia a postupne ho ničia? 

 

Asi najhoršou vecou, ktorú môžeme robiť je zabúdať na pravidelné výmeny kvapalín v aute, najmä oleja. Ak si myslíte, že výmena oleja pár týždňov, či dokonca pár mesiacov po predpísanom intervale je v poriadku a autu to neuškodí, veľmi sa mýlite. Motorový olej je jednou z najdôležitejších kvapalín v aute, pretože sa stará o bezproblémové fungovanie motora. Olej, ktorý už nie je v dobrom stave, stráca svoje mazacie schopnosti a motor sa môže kedykoľvek zadrieť. Preto nezabúdajte na pravidelnú kontrolu kvapalín v aute.

Otáčate kolesami, aj keď stojíte na mieste? Prestaňte s tým! Aj keď sa vám môže zdať, že ide o banálnu záležitosť a táto činnosť autu rozhodne neškodí, nie je to pravda. Okrem toho, že si ničíte pneumatiky, zaťažujete aj celý mechanizmus otáčania kolies. Volantom teda točte, len keď uvádzate auto do pohybu.

Ďalším veľkým prehreškom je státie na spojke, prípadne zaradená rýchlosť, pokiaľ stojíte na červenej. Táto chyba je asi najčastejším prehreškom šoférov. Tento nezmyselný úkon drasticky ničí spojku a prevodovku auta. Verte nám, že ich výmena nie je najlacnejšia záležitosť. Rovnako sa rozlúčte aj so zlozvykom skúšať, či ste vyradili rýchlosť. Priznajte sa? Koľko krát sa vám už stalo, že ste zamykali pákou, aby ste sa uistili, že máte skutočne vyradený neutrál? Aj keď sa to nezdá, aj tento úkon, vášmu autu celkom slušne škodí.

Ak máte počas zimy, vo zvyku naštartovať auto, nechať ho bežať na voľnobehu a čakať kým sa trošku zahreje, opäť robíte veľmi zle. Poškodzujete si tak motor. Lepšie urobíte, ak auto naštartujete, maximálne minútku počkáte a rozbehnete sa. Motor v takomto stave rozhodne nevytáčajte. Kľudnou jazdou sa vám auto zahreje omnoho rýchlejšie, ako by ste strácali čas na parkovisku.

Keď sme pri tom vytáčaní motora, ak patríte k tým, ktorý pravidelne trápia svoje auto šialene vysokými otáčkami, určite vám nepoďakuje ani vaša peňaženka, ani motor. Extrémne vysoké otáčky sú veľkou záťažou pre motor, ktorý má v takomto stave jednak vysokú spotrebu a okrem toho sa veľmi ľahko môže stať, že ho budete musieť meniť, pretože mu veľmi škodíte. A výmena motora vás vyjde pomaly toľko, ako cena ojazdeného auta.

Opačným, rovnako škodlivým prípadom je jazda na príliš nízkych otáčkach. Možno si myslíte, že takýmto spôsobom ušetríte, pretože máte krásnu spotrebu, avšak opak je pravdou. Príliš nízke otáčky motor dusia a ak to robíte príliš často, koledujete si o pekné nepríjemnosti. V konečnom dôsledku vlastne neušetríte nič, nakoľko oprava auta nie je lacná záležitosť.

Rovnakým prípadom je aj jazda na neutráli, pokiaľ idete z kopca. Ak ste si doteraz mysleli, že je to tiež forma úspory, vyvedieme vás z omylu. Jazda na voľnobehu z kopca si vyžaduje viac paliva, ako keď máte zaradenú rýchlosť. Navyše neustále brzdenie zaťažuje a ničí brzdy, ktoré bude potrebné omnoho skôr meniť. Ešte stále si myslíte, že takouto jazdou ušetríte?

A posledným prešľapom je stieranie suchého alebo málo navlhčeného okna. Poškodzujete si tak nielen gumičky na stieračoch, ale koledujete si aj o škrabance na čelnom skle. Ako už bolo spomínané, pravidelne si kontrolujte kvapaliny v aute, a ak sa stane, že sa minie voda do ostrekovačov, stierajte len keď je to skutočne nevyhnutné.

Častokrát si naše konanie neuvedomujeme, prípadne sa mylne domnievame, že to, čo v našom aute robíme je prospešné. Treba si však uvedomiť, že auto stroj. Je to systém plný mechanizmov a súčiastok, o ktoré sa treba starať, šetriť ich a vedieť s nimi zaobchádzať. Veríme, že vďaka týmto varovaniam si budete dávať pozor a predĺžite tak životnosť a funkčnosť vášho autíčka. 

Tak, v koľkých situáciách ste sa našli?