Preto, aby bolo naše auto stále ako nové a vydržalo nám (bez porúch a nákladných opráv) čo najdlhšie, je potrebné s ním chodiť do servisu. Nie však do hocijakého. Medzi tým autorizovaným priamo u výrobcu a servisom v „garáži“ je veľký rozdiel.

Prečo by sme mali chodiť do servisov
Za prvých 2 - 5 rokov, keď máte záruku od výrobcu, nedochádza na vašom vozidle k ničomu nepredvídanému. Treba myslieť len na základné veci – kontrolu a výmenu náplní vozidla (olej, brzdová kvapalina, chladiaca kvapalina), kontrolu klimatizácie či výmenu filtrov s obmedzenou životnosťou (olejového, vzduchového, pachového, pri dieselových aj palivového filtra). Brzdy, spojka a ďalšie komponenty zväčša prídu na rad až po 7 či dokonca 10 rokoch jazdenia. „Veľmi záleží na tom, ako sa k tomu autu človek správa. Platí, že aj keď ide o to isté vozidlo, rozdiel je v tom, kto a akým spôsobom na ňom jazdí,“ zhodujú sa skúsení mechanici v autorizovaných servisoch.

Mnohí ľudia údržbu svojho auta zanedbávajú, povedia si: veď nemám problém, na čo tam pôjdem? No správnou, hoci aj základnou, starostlivosťou a bežnými prehliadkami si zvyšujeme nielen životnosť auta, ale tiež predchádzame nákladnejším opravám v budúcnosti a získavame aj možnosť ho neskôr výhodnejšie predať. Preto sa určite oplatí vyhľadávať autorizované servisy, ktoré aj v nezávislých testoch kvality zvyknú dopadnúť lepšie.


Čo hovorí zákon
Absolvovať všetky predpísané povinné prehliadky u výrobcu je dobré aj z toho dôvodu, aby ostala vaša záruka zachovaná. Áno, naše zákony aj legislatíva Európskej únie hovorí o tom, že výrobca nemôže podmieňovať záruku návštevou ich vlastných autorizovaných servisov a nie je možné to aplikovať ani na predlženú záruku. Jediné, čo výrobca vyžaduje je, aby bolo vozidlo servisované v zmysle požiadaviek výrobcu a za použitia komponentov a náhradných dielov, ktoré spĺňajú kvalitatívne parametre, ktoré sám výrobca určil pre to dané vozidlo (aby ste napríklad nedávali iný typ motorového oleja do motora, ako tam patrí. Keď sa následne motor pokazí, nie je to chyba výrobku alebo výrobcu). Dnes preto k záruke dávajú výrobcovia aj 5-ročný bezplatný servis, takže vodiči už ani nemajú dôvod chodiť inam.

No nielen toto je dôvod, prečo sa oplatí vyhľadávať autorizované servisy. Je ich hneď niekoľko.

Výhody autorizovaných servisov

Pri otázke, aký typ áut k nim najčastejšie chodí, vám v autorizovanom servise odpovedia s úsmevom. „Autá, ktoré predtým k nám na prehliadky nechodili, sa u nás objavia v momente, keď nastane nejaký závažný problém, ktorý už nevedia v „garáži“ vyriešiť. Väčšinou sú to polorozobraté autá, pretože nevedeli prísť na to, čo je príčinou problému a vyskúšali všetko možné. Alebo neboli použité postupy, ktoré by mali dodržiavať. Od nás potom chcú zázraky na počkanie,“ zhodujú sa mechanici.


a) Skúsení mechanici s rýchlejšími riešeniami
Či už prídete do autorizovaného servisu ako pravidelný zákazník alebo až potom, čo vám v neautorizovanom nevedeli pomôcť, platí, že mechanici u výrobcu majú presné normované postupy, vedia lepšie predpovedať, aké úkony a za akú cenu a čas budú treba. Sú špecializovaní na daný typ auta, ich rukami prešli autá s podobnými problémami, majú po ruke výrobcovú hot line, centrálny sklad náhradných dielov, školiace centrá a podobne.

Pretože aj keď vám kontrolka ukazuje, že problém je napríklad v brzdovom pedále alebo už viete presnejšie, že obvod brzdového pedálu je mimo rozsah, aj to môže mať niekoľko príčin – môže byť posunutý elektronický konektor, zle nastavený pedál, závadu môže mať brzdová sústava a pod. A to už v neautorizovanom servise nie vždy vedia identifikovať správne. Presná diagnostika v autorizovaných servisoch však vie prejsť ďalšími krokmi a odhaliť naozajstný dôvod, prečo sa kontrolka rozsvietila. Aj keď môžete namietať, že „garáže“ majú menšiu sadzbu na hodinu, koniec koncom vašu chybu hľadajú oveľa dlhšie.

b) Informácie o aktualizáciách
Okrem lepšej diagnostiky majú v autorizovaných servisoch tiež lepšie a aktuálnejšie informácie o tom, či netreba aktualizovať niektoré systémy vozidla, či nevydal výrobca nejaký nový servisný program alebo či už nie čas na preventívnu prehliadku. Pri každej jednej návšteve sa totiž prejde celý stav automobilu. 

c) Rýchlejšie vybavovanie poistných udalostí
Návšteva autorizovaného servisu vám tiež môže uľahčiť komunikáciu s poisťovňou po nehode – nielen, že je možné urobiť obhliadku na mieste autorizovaného servisu, následne závady opraviť, ale vedia aj vyriešiť celú komunikáciu s poisťovňou.

d) Úplná elektronická evidencia histórie vozidla 
Pri každej návšteve sa do evidencie zapíšu najazdené kilometre, ale aj každý úkon, ktorý sa robí v rámci predpísanej údržby vozidla. Aj v tomto prípade legislatíva určuje výrobcom, aby bola evidencia sprístupnená aj neautorizovaným servisom, keď sa niektorí do takého rozhodne pristúpiť. Spravidla ale takouto informáciou nedisponujú a do samotného elektronického systému nevstupujú, t.j. nevedia overiť, aké úkony už na Vašom vozidle vykonané boli pri predchádzajúcich návštevách servisu.

Ak naopak prídete z „garáže“ do autorizovaného servisu bez podrobných záznamov, ťažko sa dokazuje, čo bolo na aute robené a aké komponenty a v akej kvalite boli používané. Ťažšie sa auto opravuje, komunikuje s poisťovňou a následne i predáva. Práve kompletná elektronická evidencia histórie vozidla má vplyv na predajnú cenu.

Ako ste na tom vy?