Časy, keď jazdenie bez zapnutých bezpečnostných pásov bolo viac “frajerinou” ako očividnou nezodpovednosťou, sú dávno preč. Prevencia nehôd a zranení v autách je v móde viac ako kedykoľvek predtým a v modernejšej podobe. Sú však ľudia, ktorí aj v 21. storočí tvrdia, že používanie rôznych asistentov a technológií v autách im uberá zo šoférskeho zážitku. Na druhej strane práve vývoj nových technológií vplýva na pokles vážnych dopravných nehôd, úmrtí a zranení na cestách. Moderné autá totiž dávajú pri šoférovaní pozor spolu s vami. V aute totiž nie sme zodpovední len za seba, ale aj za svoje okolie a pasažierov, ktorých vezieme. A ak sú neposední, napríklad ako malé deti, hodí sa nám pomocná „ruka“ spoľahlivého vozidla vybaveného inteligentnými systémami.



Pásy sú nevyhnutnosť
Najväčší podiel na bezpečnej jazde majú stále tradičné bezpečnostné prvky - zapnutý pás pre všetkých pasažierov, kvalitné materiály, ktoré v aute pohltia náraz a ochránia ľudí vo vnútri, airbagy, ale napríklad aj správne pneumatiky či kvalitné svetlá. Každý z týchto prvkov vie doslova zachrániť život a všetky spolu môžu za to, že sa na cestách cítime omnoho bezpečnejšie. Od roku 2006 je zapínanie pásov povinnosťou v celej Európskej únii. Napriek tomu je však nezapnutý pás až druhou najčastejšou príčinou smrti pri nehodách v Európe. To je viac, ako spôsobí alkohol za volantom. Vodičovi či vodičke dokonca nepomôže, ak je sám zapnutý, keď si pasažier za ním bezpečnostný pás nezapol. Energia z nárazu môže totiž osobu za ním vymrštiť zo sedadla takou silou, že vodiča doslova narazí o volant a môže mu spôsobiť vážne zranenia či dokonca smrť.

Dobrou správou je, že všetky nové autá vybavené modernými technológiami vás na „zapásanie“ pasažierov upozornia, a tak môžete deti či dospelých sediacich vzadu poprosiť, aby si svoj pás zapli. Výdobytky technológií však siahajú ešte oveľa ďalej. V autách sa neustále vylepšujú použité materiály, umiestnenie jednotlivých prvkov a tzv. deformačné zóny, ktoré spolu s airbagmi pasažierov dokážu pri náraze veľmi efektívne ochrániť, najmä v nižších rýchlostiach, keďže najviac smrteľných nehôd na cestách sa stále stáva práve v mestách a mimo diaľnic.



Aktívna ochrana
Pásy a airbagy sú však už samozrejmosťou. Oveľa zaujímavejšie veci sa dnes skrývajú v doplnkových balíčkoch výbavy, ktoré sa pomaly stávajú novým štandardom a zo šoférovania robia príjemný a pohodlný zážitok, ktorí ocenia pokročilí šoféri aj začiatočníci. Ak bežne šoférujete v aute plnom detí a vecí, viete, že multitasking je pri tejto činnosti na dennom poriadku. Musíte dávať pozor na cestu, chodcov, na to, čo vám hovoria zozadu deti, na kontrolky v aute, na aktuálne počasie a stav vozovky, na okolitú premávku.

Ak vám teda auto samotné pomôže uľahčiť aspoň jednu z týchto činností, je to celkom výhra, čo poviete? Moderné asistenčné systémy vám môžu pomôcť napríklad sledovať mŕtvy uhol, z ktorého sa k vám často auto priblíži bez toho, aby ste včas vedeli zareagovať. Malá praktická dióda v spätnom zrkadle či zvukový signál vám v tomto prípade dajú najavo, či sa môžete bezpečne preradiť alebo odbočiť. Rovnako efektívne vám vie pomôcť i cúvacia kamera a senzory, ktoré vás upozornia na prichádzajúce vozidlo, cyklistu alebo chodca, keď práve vychádzate z parkovacieho miesta. Určite sa vám už stalo, že vám pri cúvaní z parkoviska prekážalo vo výhľade iné auto alebo stena, za ktorú nebolo vidieť. Namiesto modlenia sa, aby nikto nešiel alebo vás aspoň včas uvidel, s takýmto pomocníkom môžete byť opäť pánom, resp. šéfkou situácie.




Praktickí pomocníci 
Jednou z hlavných nezávislých organizácií, ktorá v Európe skúma bezpečnosť nových áut, je Euro NCAP. Na základe ich testov jednotlivé modely získavajú od nula do päť hviezdičiek a počet bodov za rôzne oblasti bezpečnosti v aute. Euro NCAP vznikla v roku 1996 a za celú svoju históriu v nej žiadnu hviezdičku nezískalo len jediné vozidlo - Fiat Punto v testovaní z minulého roka. Aj ostatné autá to však majú čoraz ťažšie - NCAP totiž stále sprísňuje svoje štandardy a práve elektronické asistenčné systémy podľa ich testov výrazne vplývajú na zvyšovanie bezpečnosti cestujúcich v autách. Päť hviezdičiek získal napríklad aj nový Ford Focus za to, že myslel na bezpečnosť v každom detaile od moderných materiálov v interiéri, cez núdzové brzdenie až po vybavenie senzormi, radarmi a kamerami v karosérii.



V najnovšej sérii testov sa organizácia Euro NCAP zamerala na tzv. AEB a ACC - adaptívny tempomat a sériu prvkov, ktoré vodičovi pomáhajú udržať si konštantnú rýchlosť a bezpečnú vzdialenosť od iných áut, núdzovo zabrzdiť, ochrániť chodcov či udržať sa v jazdnom pruhu. Autá, ktoré tieto systémy neponúkajú, už dnes 5 hviezdičiek jednoducho nezískajú. Asistent udržiavania v jazdných pruhoch vám napríklad pomôže, keď vaša pozornosť na sekundu skĺzne k rozhovoru s deťmi alebo sa sústredíte na navigáciu a značky pred sebou. Keby ste aj náhodou zatočili volant mimo pruhu, systém vás dokáže sám vrátiť späť alebo udržať v rovnej línii medzi čiarami. Autá dnes tiež dokážu rozpoznať únavu vodiča a pri dlhých cestách vás samé upozornia, že už je najvyšší čas dať si prestávku a osviežiť sa. No nie je milé, keď sa o vás niekto takto stará?

Miroslava Germanová
článok bol publikovaný v magazíne SME ženy