Nedostatky v pitnom režime zaťažujú naše telo. Obzvlášť obozretní by sme mali byť za volantom. Potrebujeme sa totiž maximálne sústrediť. Ako na pitný režim pri šoférovaní? 

Šoféri patria k tým, ktorí majú tendenciu pitný režim zanedbávať. Dlhé cesty autom, klimatizácia ktorá vysušuje sliznicu a pokožku, či málo páuz na odpočívadlách zhoršujú situáciu. Jednoducho si niekedy ani nevšimneme, že sme si dúšok vody nedopriali už poriadne dlhú dobu.

Často na fľašu s vodou zabudneme a keď sa prihlási smäd, nemáme poruke nič na pitie, prípadne ak sa nájde fľaša s vodou, nemáme si ju ako za volantom otvoriť a odpiť si.

Máme pre vás niekoľko rád, ako sa vyhnúť chybám v pitnom režime.


Čo spôsobuje nedostatočný pitný režim?

Dehydratácia je vážny stav, ktorý môže človeka uviezť až do šoku. Stáva sa to však len v extrémnych situáciách. Čo by sme však nemali podceniť je nedostatok vody. Pri šoférovaní môže smäd spôsobiť zníženie pozornosti, nesústredenosť či predĺženie reakčnej doby, môže spôsobiť bolesti hlavy či podráždenie. V neposlednom rade telo vyčerpáva a unavuje. Preto by sme sa mali riadiť niekoľkými pravidlami.

1. Fľaša s vodou na každú cestu

Je vhodné mať poruke fľašu s vodou pri každej jazde. Aby sme nemuseli s fľašou vody zápasiť a ohrozovať všetkých pasažierov, je vhodné zadovážiť si fľašu so športovým uzáverom, prípadne so slamkou. Fľašu by ste mali zvládnuť ľahko otvoriť aj za volantom. 

2. Akým nápojom sa môžeme osviežiť?

Doplniť tekutiny môžeme rôznymi druhmi nápojov. Ak sa cítime vyčerpaní, energiu dodá aj sladený nápoj. Cukor je v tomto prípade energiou, ktorú telo okamžite využije. Výživoví poradcovia však odporúčajú piť čistú vodu, nesladené čaje či minerálne vody.

3. Zvýšenie pozornosti – energetické drinky

Medzi šoférmi sú obľúbené aj energetické nápoje, ktoré pocit osvieženia umocňujú prostredníctvom pridaných ingrediencií. Najčastejšie ide o kofeín, taurín či guaranu. Niektoré zložky však telo paradoxne dehydratujú, takže popri nich treba myslieť aj na už spomínanú čistú vodu a zásobiť svoje telo aj touto tekutinou.

4. Rehydratačný nápoj

Ak máte pocit dehydratácie, môžete siahnuť aj po jednoduchom recepte na rehydratačný drink. Pozostáva z 0,5l vody, pol kávovej lyžičky soli a 3 lyžičiek cukru. Pre zlepšenie chuti môžeme pridať pár kvapiek citrónovej šťavy.

5. Ako často zastavovať a osviežiť sa?

Na túto otázku neexistuje jedno pravidlo, no ak počúvame svoje telo a máme svoje overené zvyky, dokážeme sa vyhnúť únave aj dehydratácii za volantom. Pitný režim je možné doplniť aj počas krátkych prestávok. Dostatočné množstvo vody by sme nemali podceňovať a aj za volantom by sme mali svoj bežný objem troch litrov denne doplniť. Na internete tiež nájdete aj tzv. kalkulačku pitného režimu, ktorá vám podľa telesnej hmotnosti vypočíta objem vody, ktorý by ste určite mali denne vypiť. Či už je to v bežnom dni, alebo aj za volantom. Dôležité je na pitný režim nezabudnúť.