Nikto z nás sa nechce ocitnúť v situácii, že počas jazdy do neho narazí iné auto alebo nebodaj nákladiak či vlak či sám narazí do stromu a inej prekážky. Je však dobré vedieť, čo vaše auto zvládne a ako sa pri nárazoch správa. Presne tomu sa už vyše 20 rokov venuje nezávislé konzorcium EURO NCAP, ktoré vykonáva nárazové skúšky automobilov, tzv. crashtesty. Testovanie je pre jednotlivé automobilky dobrovoľné, ale rok, čo rok ich motivuje prichádzať s novými vylepšeniami a robiť autá bezpečnejšie. A to všetko má samozrejme vplyv aj na predaj vozidiel, ľudia chcú bezpečnosť. Dnes testovanie, pri ktorom je maximálnym výsledkom 5 hviezdičiek, ide ruka v ruke s množstvom inštitúcií vrátane Európskej komisie alebo Medzinárodnej automobilovej federácie a jednotlivých krajín EÚ. 

Testovanie áut a ich oceňovanie hviezdičkami sa rokmi vyvíjalo. Prvé auto s 5 hviezdičkami ocenili v roku 2001 a odvtedy ich pribúdalo stále viac a viac. Preto sa dopĺňali aj ďalšie hodnotiace kritériá. Po skúmaní ochrany posádky aj chodcov, sa v roku 2003 pristúpilo k skúmaniu ochrany detských pasažierov, okrem bábätiek sa testuje ochrana menších aj starších detí. S príchodom týchto testov sa značne urýchlilo zavádzanie štandardizovaných kotviacich bodov na detské sedačky ISOFIX a zlepšili sa aj postupy pri montáži sedačiek do áut. O päť rokov neskôr si agentúra posvietila aj na autá kategórie pick-up a tiež sa začali testovať nárazy sedadiel zozadu. S nasledujúcim rokom prišla zmena v udeľovaní hviezdičiek – už sa nedávali v troch kategóríách, ale len v jednej ucelenej, body sa teda spočítajú a udeľujú spolu za ochranu dospelých pasažierov, ochranu detí, ochranu chodcov a asistenčné systémy. Pri nárazoch sa skúma čelný, bočný, bočný do stĺpa a zadný náraz.

Od roku 2016 majú dokonca niektoré autá dve hviezdičky. Jedno hodnotenie je založené na vozidle vybaveného len bezpečnostným vybavením, ktoré je štandardom pre každý variant v modelovom rade v celej Európskej únii.  Druhé hodnotenie je založené na vozidle s dodatočným "bezpečnostným balíčkom", ktoré sa môže spotrebiteľovi ponúkať ako doplnková možnosť. Dodatočné bezpečnostné vybavenie, ktoré je súčasťou bezpečnostného balíka, zvýši stupeň bezpečnosti vozidla, a preto druhá hviezdička zobrazuje úroveň bezpečnosti, ktorú môže vozidlo dosiahnuť, ak je toto dodatočné vybavenie zahrnuté. 

Ak sa aj rozhoduje pri kúpe autami na základe hviezdičiek, všímajte si vždy to najaktuálnejšie hodnotenie.