Aj keď samozrejme nechceme strašiť zlou situáciou dopredu, dá sa očakávať, že zápchy v hlavnom meste sa s blížiacimi dopravnými obmedzeniami naozaj zhoršia a v aute si posedíme dlhšie ako doteraz. A tak, či ste mama alebo otec a vraciate sa z práce alebo veziete v aute deti zo školy či do školy, využite tento čas a trocha sa pretiahnite. Samozrejme s ohľadom na bezpečnosť jazdy. A možno inšpirujete aj vaše deti.

Nie nadarmo sa hovorí, že sedenie je horšie ako fajčenie. Zlým sedením si môžete privodiť bolesti chrbta alebo zadku a pridlhým sústredením sa a pozeraním na cestu, zase bolesti krku. Pritom už len samotným otočením hlavy alebo pretiahnutím chrbta si môže uľaviť nielen od bolesti, ale najmä predísť stuhnutým svalom a kĺbom. Spýtali sme sa fyzioterapeutov, trénerov aj ľudí, ktorí trávia za volantom veľkú časť dňa, čo zvyknú robiť, keď sa už cítia veľmi usedení a už cítia bolesti. Ponúkame pár inšpirácií na cviky do auta:

KRK

  • Základom je mať správne nastavené opierky, čo môže predísť bolestiam šije či ramien
  • Ak dlhšie stojíte na jednom mieste, môžete krúžiť hlavou alebo sa otáčať zo strany na stranu - ťahať brady do boku a v tejto polohe vydržať pri 5 opakovaniach aspoň 5 sekúnd
  • Pozerajte sa dolu tak, že budete bradu ťahať na hruď, tiež opakujte aspoň 5x



CHRBÁT

  • Základom je správne nastavené sedadlo - aby ste neležali, ale sedeli priamo, opretý o sedadlo v pravom uhle, nohy mierne pokrčené, ruky na volante v polohe trištvrte na tri
  • Ako pomôcka môže slúžiť špeciálna opierka (alebo loptička) medzi chrbátom a sedadlom, ktorá vás počas jazdy vyrovnáva 
  • Najľahšie je si natiahnuť ruky – spojte ich v dlaniach a ťahajte do výšky/aj dole, doprava aj doľava
  • Ruky dajte v pravom uhle do výšky tváre a roztvárajte ich tak, že budete k sebe sťahovať lopatky 
  • Chyťte volant na 10-2 hodinách a vyrovnaným chrbátom a lokťami nasmerovanými dole, sa otáčajte vrchnou časťou tela doprava aj doľava


NOHY

  • Nie je nič ľahšie, ako krúžiť nohou v lýtku
  • Ako pomôcka (pri automatickej prevodovke) môže slúžiť lopta na stláčanie nohou, čím sa trocha uvoľní a prekrví
  • Medzi stehná si dajte fľašu s vodou (alebo loptu) a stláčajte, trocha sa rozpohybujú aj tieto svaly (pre podobný efekt môžete po pár sekundách sťahovať brucho či zadok, aby sa svaly rozpohybovali)


Nikdy však necvičte počas jazdy a ak bolesti pretrvávajú, určite vyhľadajte odborníka.