Získanie vodičského oprávnenia je podmienené očným vyšetrením u oftalmológa, teda očného lekára. To však väčšina z nás absolvuje okolo 18. roku života, viac už legislatíva túto problematiku nerieši. Pokiaľ nie ste vodič z povolania, kde na vás dozerá zamestnávateľ, mali by ste byť sami zodpovední. Dôležité je myslieť na prevenciu a pristupovať k jazde zodpovedne. Nielen z toho dôvodu odporúčajú oční lekári navštíviť ich ordináciu minimálne raz do roka. S pribúdajúcim vekom ešte častejšie.

Problémy seniorov
Aké očné choroby všeobecne stretávajú starších ľudí? „Zrak po 50. roku života sa začína zhoršovať. Vplyvom súčasného životného štýlu dokonca nastupujú niektoré  ochorenia skôr ako v minulosti. Napríklad sivý zákal. Tomu sa nevyhne nikto z nás. Nebezpečný je tiež zelený zákal, degenerácia makuly. Šoférom komplikujú jazdu aj multifokálne okuliare,“ vysvetľuje lekárka Adriana Smorádková z očnej kliniky Neovízia v Bratislave s tým, že nepohodlné na dlhú trasu často bývajú aj kontaktné šošovky. Spôsobujú dráždenie vplyvom namáhania oka a tiež pri používaní klimatizácie alebo kúrenia. Opatrní by mali byť aj vodiči s cukrovkou.

Slabý zrak na cestách
Mnohí vodiči si myslia, že ich zrak je úplne v poriadku. „Človek sa ľahko adaptuje na zhoršené videnie a slabnúci zrak si nemusí vôbec uvedomovať. No práve počas bezbolestnej preventívnej prehliadky zistíme, že majú očnú chybu. Časté sú dioptrie do blízka, do diaľky alebo astigmatizmus. Kombinácia rýchlosti a zlého zraku je pritom životu nebezpečná,“ hovorí Smorádková. Navyše, s pribúdajúcim vekom strácame schopnosť sústrediť sa, vnímať pohybujúce sa objekty, rozlišovať detaily za šera, zníženej viditeľnosti aj jasného svetla. „Ťažšie tiež znášame osvetlenie z reflektorov protiidúcich vozidiel. Starší šoféri trpia častejšie diagnózou sivého a zeleného zákalu či vekom podmienenou degeneráciou makuly, čo negatívne ovplyvňuje ich riadiace schopnosti. Stav zhoršeného videnia prichádza často nepozorovane a pomaly,“ dopľňa.

Zlý zrak je tak jednou z hlavných príčin dopravných nehôd. „Napríklad prieskum u českých susedov potvrdil, že polovica všetkých šoférov jazdí s očnou chybou a 4% vodičov by si za volant vôbec sadať nemali.Šofér so zhoršeným videním môže byť nebezpečný nielen sám pre seba, ale aj pre ostatných,“ uzatvára Smorádková.