Väčšina ľudí vie, že zimné pneumatiky by sme mali nazuť, len čo teplota klesne pod 7 °C. Iba vďaka dobrým pneumatikám si totiž zabezpečíme dobrú priľnavosť k zimným cestám. Na Slovensku je používanie zimných pneumatík povinné, ak je na vozovke súvislá vrstva snehu alebo ľadu. Teplá jeseň sa nám síce trocha natiahla, kvôli čomu sa mnohí do servisov príliš neponáhľali, no v tejto dobe (od 15. novembra) už by sme mali mať prezuté. Ak sa tak ešte nestalo, rýchlo to napravte. 

Ako sú na tom s prezúvaním Slováci? „Aj keď si to veľa ľudí necháva na poslednú chvíľu, môžem povedať, že sa nám nehromadia nehody vodičov, ktorí neprezuli zimné pneumatiky. Keď sa nejaké nehody stanú, je to vtedy, keď ešte sneh nie je. Svoje možnosti nevedia vodiči odhadnúť skôr v tzv. prechodnom období, keď je na ceste len sem-tam jemná námraza,“ potvrdzuje Milan Troška, riaditeľ oddelenia BECEP (Bezpečnosť cestnej premávky) Ministerstva dopravy a výstavby. Keď už nasneží, sú podľa neho ľudia opatrnejší.

Celoročné alebo zimné?
Problémy na cestách zväčša nastávajú vtedy, keď si ľudia nedávajú pozor, aký majú ich pneumatiky dezén. „Zákon hovorí, že letná pneumatika by mala mať 1,6 mm a zimná aspoň 3 mm, teda ak je to menej ako 4 mm, mali by sme spozornieť,“ dodáva Troška s tým, že potom v rámci zimy majú ťažký odvod vody či snehu. Ľudia by si to mali kontrolovať. Polícia má právo takéhoto vodiča nielen pokutovať, ale mu dokonca zakázať pokračovanie v jazde. Náklady spojené s následným odtiahnutím vozidla hradí vodič.

Okrem toho robia vodiči aj iné chyby. „Väčšinou sa stáva, že keď zjazdia predné gumy, ktoré sa opotrebovávajú rýchlejšie ako zadné, dajú si ich dozadu a zadné prehodia dopredu, aby ušetrili. Ale to je veľký problém, pretože keď máte vzadu opotrebované gumy, tak vám v zákrutách zadná náprava nedrží, nastáva pretáčavý šmyk, čo sa končí bočným nárazom alebo aj tragickejšie,“ vysvetľuje Troška.

Často sa tiež vedú diskusie o využívaní celoročných pneumatík. V našich klimatických podmienkach nie sú vhodné. Pri nízkych teplotách a súvislej snehovej pokrývke nepodávajú dostačujúci výkon. V parametroch ako brzdná dráha, odvod vody, respektíve snehu a záber na snehu zaostávajú za jednoúčelovými, teda zimnými pneumatikami. V porovnaní s celoročnými alebo letnými má proste zimná pneumatika vyšší dezén a je mäkšia (letná by pri teplote pod 5 stupňov stvrdla a auto by sa stalo neovládateľné). Zimné sú konštruované tak, aby mali lepšiu priľnavosť a odvod vody či snehu a kontakt s vozovkou. Okrem toho, že je to nebezpečné, poisťovňa vám môže zamietnuť poistné plnenie.

Ženy a ich pohľad na prezúvanie:

Mamy za volantom:

Miriam Kalisová, moderátorka a foodblogerka
Priznám sa, že prezúvanie pneumatík väčšinou nechávam na mužov v mojom okolí. Nie som na to príliš zdatná, ani neviem, akú mám veľkosť pneumatiky. Takže, ak chcem byť zodpovedná vodička, riešim to takto.

Naty „Chuť od Naty“ Žúreková Štefková, autorka kníh a kurzov o kváskovaní
Pre mňa je prezutie veľmi dôležité. Neviem si predstaviť, že vzadu mi sedia tri deti a ja by som neurobila dostatok preto, aby som zabezpečila bezpečnosť jazdy. Auto mám prezuté asi od polovice októbra aj kvôli tomu, že výjazdy kvôli kurzom sú aj v hornatých oblastiach. Radšej problémom predchádzam, ako ich následne riešim.

Mladé vodičky:

Lucia „LucyPug“ Hrušková, Youtuberka 
Aj napriek tomu, že veľa vecí zvyknem robiť na poslednú chvíľu, v tomto prípade aj ako ambasádorka projektu Jazdím Ford pre život myslím na bezpečnosť a snažím sa prezúvať včas, aby to nebolo až v tej najhoršej situácii.

Mirka „The Blond Zebras“ Germanová, blogerka a novinárka
Prezúvanie pneumatík na zimné je veľmi dôležité, takže sa k tomu snažím pristupovať zodpovedne. Keď sa ochladí a teploty klesnú po 7-8 stupňov, snažím sa vybaviť si v servise prezutie, aby sa nestalo, že budem jazdiť v mrazoch na letných gumách. Snažím sa na to myslieť vždy včas, tento rok som to ale poriešila až príliš skoro a dlhšie som jazdila v teplom počasí na zimných, ale to ma skôr zradilo počasie.