Nemusíte zažiť ani veľkú nehodu, aby ste si poranili krčnú chrbticu. Stačí, keď prudko zabrzdíte napríklad pred chodcom a následne do vás niekto zozadu narazí. Pri náraze zozadu vzniká whiplash alebo tzv. opierkový syndróm. V mnohých prípadoch si začnete všímať príznaky až po dlhom čase a liečenie môže byť náročné. Ak sa vám teda takéto niečo stane, choďte za odborníkom hneď.

Ako poranenie vzniká
Toto hyperextenzné alebo akceleračné poranenie krčnej chrbtice je jedno z najčastejších zranení, ktoré si ľudia z menších či väčších autonehôd odnášajú. "V rámci Európskej únie je týchto úrazov obrovské množstvo a asi šesťdesiat percent dopravných nehôd je spojených s opierkovým syndrómom," povedal pre portál idnes.cz Aleš Hahn, ktorý sa na túto problematiku špecializuje.  Ročne je whiplash diagnostikovaný u viac ako milióna Európanov.

Kedy teda dochádza k takémuto poraneniu? Podľa odborníka k nemu dochádza už pri rýchlosti okolo 25 km/h. Spôsobí je náhly pohyb hlavou dopredu a späť, teda akési švihnutie bičom. To, aké bude poranenie a jeho príznaky vážne závisí od sily nárazu, rýchlosti a tiež od toho, či ste boli pripútaní. V istom momente očakávania nárazu reflexne napneme svaly, a práve preto je dané švihnutie problémom.

Následkom švihnutia sú nepríjemné bolesti alebo otupenie zmyslov a brnenie končatín. K symptómom patrí bolesť hlavy či chrbta a krčnej chrbtice alebo bolesť ramien. Pacienti majú dvojité videnie, poruchu prehĺtania, pískanie v ušiach, poruchy spánku či stratu rovnováhy. Závisí to aj od intenzity poranení, poznáme tie ľahšie, kedy sa len jemne poškodia svaly, väzivo či šľachy až po situácie, kedy hovorí o zlomenine krčných stavcov alebo poškodení medzistavcových platničiek. Niekedy to neodhalí ani neurologické vyšetrenie, určite však bolesti a príznaky nepodceňujte.

Ako tomu predísť

Ochranu krčnej chrbtice v automobiloch dnes už hodnotia aj crash testy EuroNCAP. Dôležitý je kontakt hlavy s hlavovou opierkou. Nepríjemnému zraneniu pritom dokáže podľa idnes.cz predísť práve správne nastavené hlavová opierka. To môže zmierniť poranenia až o 35 percent. Opierka musí byť nastavená tak, aby výška opierky bola v rovnakej výške ako výška hlavy. Jej horná hrana je optimálne približne 5 centimetrov nad hlavou. Nemala by byť nižšie, pretože pri dopravnej nehode je telo počas čelného nárazu ľahko vyzdvihnuté a v prípade vystrelenia airbagov je odrazené späť do sedačky. Nastavenie hlavovou opierky nepodceňujte ani pri detských autosedačkách.

Zranenie sa však môže prihodiť aj športe (pri hokeji, lyžovaní, bungee jumpingu, na bicykli alebo motocykli) alebo pri náraze zo strany alebo spredu. Buďte opatrní.