Bezpečnosť v aute je jednou z najdôležitejších vecí. V dnešnej dobe existuje už toľko premyslených systémov, ktoré zmierňujú dôsledky autonehody, prípadne dokážu ovládať správanie automobilu. Keď sa ale stane to najhoršie, zachránia vás len dve veci a to pripútanie bezpečnostnými pásmi a airbagy. 

 

Väčšina odborníkov sa zhoduje práve v tom, že airbag má účinnosť len vtedy, ak ste zároveň aj pripútaný. Bezpečnostný pás totiž udrží telo a zamedzí jeho nárazu do palubnej dosky, ešte pred vystrelením airbagu. Na tento dôležitý fakt nezabúdajte. Aj keď sa možno považujete za zodpovedného vodiča a držíte sa starého známeho „mne sa to nemôže stať“, vždy rátajte s tým, že na cestách nie ste sami. A aj keď možno viete predvídať a viete, ako sa v krízovej situácií zachovať, myslite na to, že nikdy neviete, aký vodič ide v protismere alebo vo vozidle pred vami. Preto buďte za každých okolností pripútaný a rozhodne sa nepohrávajte s myšlienkou o deaktivacii airbagov, vo vašom automobile. Airbag je nutné vypnúť len v prípade, ak je na sedadle spolujazdca malé dieťa v detskej autosedačke.

Vznik a patentovanie tohto zariadenia pasívnej bezpečnosti siaha až do roku 1951. V 60. a 70. rokoch sa začali airbagy testovať v japonských a amerických autách. Úlohou airbagu je zabrániť nárazu tela a čo najviac eliminovať následky autonehody. Rýchlosť nafúknutia vaku by mala trvať do 40 mikrosekúnd. Systém airbagov je nastavený tak, aby sa vak nafúkol až vtedy, pokiaľ auto spomalí nad hranicu bežného brzdenia. Preto sa nemusíte obávať, že by airbag samovoľne vybuchol pri prudšom zabrzdení. Celý proces nafúknutia a bezpečného vyfúknutia airbagov je taký rýchly, že pasažier ho väčšinou zaznamená až vtedy, keď je vak už spľasnutý.


Rozdiely v airbagoch u jednotlivých výrobcov automobilov sú len v rýchlosti nafúknutia, prípadne v ich umiestnení. Pokiaľ ide o bezpečnosť, tak každý výrobca musí spĺňať tie najvyššie normy a predpisy. V aute môžete nájsť čelné, bočné, kolenné alebo hlavové airbagy. Ich životnosť sa pohybuje okolo 10 až 15 rokov. Ak ste majiteľom staršieho auta, ktoré má vo výbave tento prvok bezpečnosti, neznamená to, že by boli airbagy automaticky nefunkčné, no je tam veľké riziko, že pri náraze zlyhajú. Vekom sa totiž znižuje funkčnosť inflátora, ktorý distribuuje plyn, taktiež aj snímačov nárazu a znižuje sa životnosť materiálu vakov. Servis, či výmena airbagov síce nie je lacná záležitosť, no ak si uvedomíte, aký cenný je ľudský život, možno sa rozhodnete zainvestovať.

Okrem klasických airbagov v automobiloch existujú aj airbagy pre motorkárov, buď vo forme airbagových oblekov, ktoré využívajú najmä pretekári alebo sa airbag umiestňuje priamo do hornej časti nádrže motorky. Cyklisti sa tiež nemusia obávať o svoju bezpečnosť, nakoľko už existujú aj cyklistické helmy so zabudovaným airbagom. A taktiež sú dostupné aj detské autosedačky s takouto výbavou.

Rozhodne ale veríme, že tento článok je len rozšírením vášho informačného obzoru a že kvalitu airbagov vo vašom aute, nikdy nepocítite na vlastnej koži. Prajeme vám veľa šťastných kilometrov.