Koleso sa dotýka cesty na ploche niekoľkých centimetrov štvorcových, podľa šírky behúňa by sme ju mohli prirovnať k ľudskej dlani či displeju smartfónu. Len tak málo rozhoduje o tom, či sa posádka dostane v bezpečí do cieľa alebo skončí v problémoch. Všetky moderné asistenčné a bezpečnostné systémy sú bez správnej pneumatiky výrazne menej účinné, preto je potrebné venovať výberu pneumatík dostatok pozornosti aj financií. Mnohé nezávislé testy už ukázali, že kúpa lacnej pneumatiky môže predstavovať vážne riziko. Práve v kritických situáciách totiž dochádza k fatálnym zlyhaniam. Európska únia od roku 2012 zaviedla povinné označovanie štítkami, na ktorých sa uvádza priľnavosť na mokre, vplyv na spotrebu a hlučnosť.

Správny výber pneumatiky je však len začiatok. Dôležitá je tiež prevádzka a skladovanie. Všetko sme spolu s odborníkmi z Continental zhrnuli do piatich kľúčových parametrov, ktoré okrem bezpečnosti ovplyvňujú tiež spotrebu paliva a komfort jazdy. 

Sezónne prezutie 
Zjednodušene by sa dalo povedať, že ani vy nenosíte von v zime sandále a v lete čižmy. Zimné pneumatiky sa od letných odlišujú svojou zmesou aj dezénom. Zimná zmes je mäkšia, aby zvládala nízke teploty. Letná guma je pod 7 °C stvrdnutá a neponúka dobrú priľnavosť, zimná sa naopak
v lete príliš odiera a teplom stráca aj priľnavosť. Alternatívy v podobe celoročných pneumatík je možné odporučiť len v oblastiach bez výrazných a dlhodobých výkyvov počasia a s miernymi zimami. 



Hĺbka dezénu 
Dezén na leto si musí poradiť predovšetkým s vodou, zimné obutie musí zvládnuť s prehľadom aj sneh. Tieto vlastnosti však fungujú len pri správnej hĺbke dezénu. Podľa predpisov je minimum v lete 1,6 mm a v zime 3 mm, rozhodne však neodporúčame ísť až na takéto hraničné hodnoty. Nová pneumatika má hĺbku dezénu okolo 8 mm a na dobrých pneumatikách si stav dezénu môžete ľahko skontrolovať pomocou indikátorov na bočnici a v drážkach. Už na polovicu zjazdené pneumatiky predlžujú brzdnú dráhu o 15 percent, teda o 10 metrov a viac. Pri zjazdenej pneumatike môže dojsť tiež k strate kontroly nad vozidlom a k nedotáčavému šmyku. 


Správny tlak
Podľa prieskumov až 50 percent vozidiel jazdí s nesprávnym tlakom vzduchu v pneumatikách. Pritom podhustenie o 0,2 baru znamená o 1 percento vyššiu spotrebu paliva a až o 10 percent zníženú životnosť pneumatiky. Nízky tlak prináša so sebou deformácie bočnice pneumatiky a aj výraznejšie prehrievanie, ktoré môže spôsobiť až deštrukciu plášťa. Auto sa na podhustených pneumatikách aj citeľne horšie ovláda (jedinou výnimkou je jazda po sypkom povrchu, napr. v púšti). Nadmerne nahustené pneumatiky tiež nie sú správne riešenie. Síce sa tak znižuje valivý odpor a aj spotreba, lepšia je tiež smerová stabilita a reakcie na riadenie (preto sa tlak zvyšuje pred jazdou na okruhu). Pneumatika však menej pruží a je náchylnejšia na poškodenie napríklad vo výmoli. Príliš veľký tlak tiež spôsobuje nerovnomerné opotrebenie dezénu. 


Tlak sa vždy kontroluje pri studených pneumatikách, čiže pred jazdou, ideálne
v tieni, vonku a nie pri vysokých vonkajších teplotách. Hodnotu správneho tlaku nájde vodič na štítku nalepenom obvykle na vnútornom ráme dverí. Dôležité je dodržať tlak aj podľa záťaže, najmä ak počas týždňa jazdíte osamote a na víkend priberiete pasažierov. Súčasťou výbavy nových automobilov je od roku 2014 aj systém monitorovania tlaku v pneumatikách, ktorý môže byť pasívny (upozorní len na pokles tlaku) alebo aktívny (zobrazí na displeji aktuálne hodnoty tlaku). Pasívny je potrebné po každom dofúkaní nanovo nakalibrovať. Niektoré (najmä pasívne) systémy môžu vyhlásiť falošný poplach pri náhlej zmene teploty, vtedy odporúčame pri prvej príležitosti premerať tlak vo všetkých kolesách na zistenie prípadných rozdielov. 

Montáž a skladovanie 
Nové pneumatiky sú potiahnuté tenkou vrstvou silikónového oleja, ktorá sa musí zjazdiť. V praxi to znamená asi 150 kilometrov na zábeh, počas ktorého neposkytujú plný výkon. Vodič by sa tak mal vyhnúť prudkým manévrom a voliť skôr defenzívny štýl jazdy. 

Výrobcovia tvrdia, že aj tri roky staré pneumatiky majú vlastnosti ako nové, maximálne životnosť je desať rokov. Pri kúpe je dobré skontrolovať si dátum výroby. Je uvedený na bočnici vo forme DOT a štvorčíslia, ktoré označuje kalendárny týždeň v danom roku.
 Skladovanie závisí od toho, či je pneumatika obutá na disku alebo nie. Ideálne je kolesá zavesiť na stenu. Obuté môžu byť naskladané na sebe, nemali by stáť na behúni, aby hmotnosť disku nezdeformovala bočnicu. Bez diskov sa plášte skladujú nastojato
s tým, že by sa mali z času pootočiť. Pneumatiky sa skladujú v suchu, bez prístupu slnečného svetla a pri stabilnej, skôr nižšej teplote. Ideálne je každú samostatne zabaliť do igelitového vreca, musí však byť suchá. 

Pneumatiky sa na väčšine áut neopotrebovávajú rovnomerne, viac sa obvykle ničia predné, pretože pri pohone predných kolies prenášajú silu motora, väčšinu brzdenia i pokyny riadenia. Preto je pri prezúvaní dôležité poznačiť si pozíciu kolesa a pri opätovnom použití vystriedať prednú
a zadnú nápravu. 

Ich cena
Pri výbere pneumatík platí, že ich kvalita by mala zodpovedať výkonu auta. Zlý výber totiž výrazne zhorší jazdné vlastnosti a reakcie najmä pri rýchlej jazde. Prémioví výrobcovia ako Continetal, Goodyear, Dunlop, Michelin či Pirelli diktujú trendy a snažia sa ponúkať najmodernejšie riešenia a dezény. Svoje staršie koncepcie potom posúvajú ďalším značkám v rámci koncernu. Najväčším rizikom sú však rôzne podivné a lacné importy napríklad z Číny, ktorým boli namerané aj o 30 percent horšie brzdné dráhy. To je pri rýchlosti 100 km/h mnoho metrov a predstavuje to rozdiel medzi bezpečným zastavením a nehodou s tragickými následkami.